Bohater, wracając z wakacji, zostaje wyrzucony przez podejrzane indywidua (trzech współpasażerów) z pociągu. Zadowolony, że nic mu się nie stało, zaczyna swoją wędrówkę... Czytając, tak samo jak bohater, jesteśmy zdezorientowani i z bohaterem zaczynamy poznawać i odkrywać rzeczywistość, w jakiej się znalazł po upadku z okna pociągu. Wydaje mi się, że więcej o treści nie powinno się pisać, bo właśnie to początkowe "zakręcenie" akcji jest dużym atutem książki. Powiem tylko, że jest to książka, do której wracam i która niezmiennie mnie bawi. Myślę, że jeśli ktoś przeczyta ją raz, to do niej wróci. Drugi raz czyta się już zupełnie inaczej - z tą przewagą, że wiemy już chociażby, czym jest "dworzec", na który trafia bohater w pierwszym etapie swojej wędrówki.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Opowieść znanego pisarza współczesnego o burzliwych losach żyjącej w II połowie XVII wieku Agnieszki Machówny, niepospolitej kobiety, chłopki, która z wielkopańskich salonów zawędrowała na szafot. Oprócz sensacyjnej fabuły i galerii pierwszoplanowych postaci historycznych (Maria Ludwika, Jan Kazimierz, Jan Sobieski) książkę wzbogaca materiał anegdotyczny i poznawczy z dziedziny obyczajowości i polityki europejskiej.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Powieść ukazuje zmagania młodego, wrażliwego chłopca z głodem, zimnem, bezdomnością i samotnością w tłumie innych podobnych nieszczęśników rzuconych na bezkresne obszary azjatyckiej części ZSRR. "Nikt nie woła" jest także opowieścią o wielkiej potrzebie miłości, o spełnianiu się pierwszego silnego uczucia w nieludzkim pejzażu. W oparciu o ten wątek Kazimierz Kutz nakręcił w 1960 r. jeden ze swych najciekawszych filmów pod tym samym tytułem, zmuszony był jednak akcję przenieść na Ziemie Zachodnie.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Gawędziarska, utkana z refleksji i anegdot autobiografia Szymona Kobylińskiego. Opis m.in. lat szkolnych i studiów w Akademii Sztuk Pięknych i na Uniwersytecie Warszawskim, oraz z czasu wojny.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
"Ordynata Michorowskiego" wydała autorka z domu Mniszek w rok po "Trędowatej", nie wiedząc, że tworzy ciąg dalszy przyszłego bestselleru, najpoczytniejszej z polskich powieści popularnych. Gdyby wiedziała, być może powstrzymałaby swe pióro. Pisząc bowiem ów ciąg dalszy podjęła zadanie nie do wykonania, którego rozwiązanie sprawiłoby trudność każdemu pisarzowi. "Trędowata" była powieścią o miłości doskonałej i tragicznej, zastygłej w bezczasie melodramatycznej mitologii. Zakończenie "Trędowatej": wyznaczało przyszłość Michorowskiego: ma on trwać w bólu, na zawsze związany ze swą ukochaną, póki śmierć nie połączy go z nią na nowo. Zmienić to zakończenie, znaczyłoby zniszczyć mit miłosny i sprzeniewierzyć się regułom gatunku. Jakże tedy napisać powieść, której bohater byłby całkowicie statyczny, unieruchomiony przez miłosne nieszczęście i wierność? Z tej sytuacji jest kilka wyjść, choć żadne z nich nie prowadzi de sukcesu fabularnego. Można zmienić dziedzinę aktywności bohatera, przerobić romans na powieść np. społeczną. Można wprowadzić motyw próby czy pokusy, tworząc fabułę o pozornym przebiegu, która w zakończeniu powracałaby do punktu wyjścia. Można wreszcie przesunąć głównego bohatera na inną pozycję fabularną i powierzyć mu rolę odmienną od tej, jaką dotąd odgrywał. Łatwo zauważyć, że Mniszkówna łączy w "Ordynacie" drugi i trzeci rodzaj rozwiązania; przez chwilę próbuje i pierwszego, rozbudowując w początkowych partiach powieści jej tło społeczne, na szczęście jednak — dla siebie i czytelnika — zamiar ten w porę porzuca. Dalsze losy bohatera "Trędowatej" musiały budzić zrozumiałe zaciekawienie. Powieść o ordynacie wznawiano w kraju i za granicą, ekranizowano i adaptowano na scenę. Zawsze jednak "Ordynat Michorowski" żył na koszt "Trędowatej". Tak będzie pewne i teraz.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni